teman-teman

Thursday 19 April 2012

DIA BAB 2


“Joe, kau tak boleh macam ni. Kau tak boleh lepas tangan macam tu saja. Zahra sudah mengandungkan anak kau. Kau kena bertanggungjawab.”
            “Kau yakin tu anak aku? Bukan kau tak kenal siapa sepupu kau tu. Gadis liar.”
            “Memang dia gadis liar. Tapi seliar dia, dia tak pernah serahkan tubuh badan dia kepada lelaki lain. Lagipun hanya kau seorang saja yang Zahra cinta.”
            “Aku tak percaya Teya. Aku tak akan percaya sama sekali. Masa aku dapatkan dia, dia bukan anak dara lagi. Jadi kau nak aku percaya dia kandungkan anak aku.”
            “Joe, kau tak boleh macam ni. Kau harus percayakan cakap Zahra.”
            “Kau dengar sini Teya. Aku dah masak dengan perempuan macam Zahra tu. Perempuan macam tu hanya mahu mengikis duit aku saja. Dia tahu aku banyak duit, jadi dia ugut aku dengan cara ni. Eh, aku tak akan mengakulah!” Joe bangun.
            “Joe, tolonglah. Aku merayu sangat-sangat. Tak kan kau nak biarkan dia macam tu.” Aku pegang tangan Joe. Kali ini aku benar-benar merayu. Kalau Joe tidak mahu bertanggungjawab, aku terpaksa memikul semuanya selepas ini. Aku yang bakal menjadi mangsa.
            Air mataku jatuh ke pipi. Sudah tidak terbayang nanti aku bakal dituduh melahirkan anak luar nikah oleh saudara mara lain. Tentu penghinaan yang bakal aku terima bertambah-tambah lagi.
            Joe tolak tanganku kasar. “Kau faham bahasa tak? Aku tak akan bertanggunjawab sama sekali. Kau kena faham tu!” Joe menjerit.
            “Joe, kenapa jerit-jerit ni?” seorang lelaki menegur.
            “Eh! Abang, kenapa abang datang sini?” Wajah Joe bertukar pucat. Dia seperti takut-takut selepas itu. Aku tutup mulutku, namun air mata masih berjuraian. Sudah tidak boleh mengawal perasaan sendiri.
            “Abang nak jumpa kawan abang yang jadi pensyarah kat sini. Kebetulan lalu di sini. Apa hal jerit-jerit ni? Tak malu?” soal lelaki yang masih memakai tali leher.
            “Err, tak ada apa-apa,” teragak Joe jawab.
            Lelaki yang menggelarkan dirinya abang itu pandang tepat ke arahku. Cepat-cepat aku sapu air mata. “Kalau tidak ada apa-apa, kenapa bertempik di tengah khalayak ramai ni?” Lelaki itu tanya Joe, tapi matanya pandang aku.
            “Err, ada masalah sikit. Tak ada apa-apalah. Dah selesai.” Joe ajak lelaki tersebut tinggalkan aku. mungkin tidak mahu rahsianya diketauhi oleh sesiapa. Aku hanya perhatikan langkah keduanya dengan pandangan berkaca. Sekali lagi air mataku tumpah.
            

1 comment: